Abstract
Gait disturbance and risk for falls of the elderly are a major problem for neurotologic
diagnosis and treatment. Diagnostic differentiation especially in the case of acute
vestibular syndrome and in cases of chronic or recurrent paroxysmal vestibular deficits
is mandatory for treatment indications. Criteria for medical, surgical conservative
and surgical destructive therapy as well as for vestibular rehabilitation are outlined.
Schwindel stellt bei Älteren aufgrund von z. B. Gangstörungen und Sturzrisiken ein
großes Problem dar. Diagnose und Behandlung sind eine Herausforderung. Vor der Therapie
ist eine diagnostische Differenzierung v. a. bei akutem vestibulärem Syndrom und chronischen
oder rezidivierenden paroxysmalen vestibulären Defiziten zwingend erforderlich. Im
Folgenden wird auf Kriterien und Therapieformen aus Sicht des HNO-Arztes eingegangen.
Schlüsselwörter
Vestibulardiagnostik - plötzlicher Sturz - Gleichgewichtsstörung - Betahistin - vestibuläres
System
Key words
function test - vestibular - accidental falls elderly - gait disorders sensorimotor
- betahistin - vestibule - labyrinth